fredag 15 maj 2009

Skurubron ... fortsättningen

I en tidigare bloggpost klagade jag på Skurubron och hur vägverket tänkte när de startade reparationerna. I samband med det så passade jag på att mejla en person på vägverket.
Här är då min redovisning på korrespodansen med honom.

Här är mitt första mejl, daterat 8/5.

"Hej Johan
Jag skulle vilja veta hur vägverket tänker när man lägger en såpass störande ombyggnation under denna delen av året?
Se gärna följande länk och kommentarerna till den för vidare information...
Jag ser fram mot ditt svar.
http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/30-grans-infors-pa-Skurubron/
"

På det svarade han;

"Hej!
Beklagar olägenheten som detta reparationsarbete har orsakat.
Reparationsarbetena med fogarna på Skurubron är ett måste för att förhindra att skador uppkommer på fordon, då fogarna är rejält slitna.
Vad vi gör nu:
1) Vi har förlängt asfaltsramperna till det dubbla från standard.
2) Vi arbetar från 20.00, istället från 22.00 som är riktlinje för nattarbeten, för att kunna utöka kapaciteten på arbetet.
3) Fortsätter att göra justeringar som skall öka framkomligheten.
Ber om överseende och tror på en förbättring på trafikflödet över Skurubron.
Mvh
Johan Sjösten
"

Jag tyckte att hans svar inte var precis svar på mina frågor så jag skrev detta mejlet, daterat 13/5:

"Hej
Tack för ditt svar även om det inte riktigt var ett svar på min fråga,
Jag undrade hur vägvärket tänkte när man planerar en sådan störande och omfattande reparation under denna tiden av året?
Men ditt svar ger upphov till en fråga till.
Vilka "Justeringar" (svar nr3) är det ni kan göra för att trafiken skall flyta bättre och varför har ni inte gjort dessa redan??
MVHFredrik
"

På detta valde Johan att svara följande, daterat 13/5;

"Hej!

Svar fråga nr. 1:
Med anledning av att fogarna omedelbart måste fixas så att däck inte blir söndertrasade vid passage över fogarna. Stålet har delvis nu spruckit och då går det snabbt med slitaget.
Svar fråga nr. 2:
Natten som var kördes ca 100 ton asfalt ut med maskinläggning för att förlänga ramperna rejält. Linjemålning kommer att utföras.
Vi går även ut i etern och informerar bilister om att hålla en jämn hastighet över körbryggorna. Det är vid inbromsningarna som köbildning sker. Detta för att då körbryggorna finns i brons nedåtlutande så ser körbryggorna högre ut än de 16 cm som de i verkligheten är.
Mvh
Johan Sjösten
"

Han glömde en sak som han återkom med senare.

"Komplettering till lämnat svar:
Då asfalten som nu i natt lades som förlängning av ramperna innebär en stor extra egenvikt på brons konstruktion. Konstruktörer gått in och gjort beräkningar så att bron håller för detta.
/Johan
"

Jag kommer att mejla Johan mer och kommer att lägga ut svaren på min blogg.

tisdag 12 maj 2009

Pinsamt ....




Igår kunde man läsa att det hade skett en incident på ett flyg från Malmö till Bromm/Stockholm. Det är ett Malmö Aviation plan.

Det som skedde var att ett antal personer med Djurgårdsläggning var upprörda över att deras gossar förlorade sin match mot Malmös peugar.

På planet verkar det som om de uppförde sig som de avlägsna släktingar som vi alla har, apor. Enligt medierna så beskrivs resan; "som en skräckupplevelse. Enligt vittnen blev en 42-årig passagerare fasthållen och misshandlad av flera fotbollssupportrar. Piloten vägrade lyfta innan fem Djurgårdare omhändertagits av polisen." Pinsamt.

Men pinsamheterna slutar inte där. Idag så är det en supporter som "talar ut" i ett riksmedia. Han säger att 42-åringen började slåss..... det låter troligt i alla fall om man heter Carl Hammilton och är hemlig agent i Sverige med rätt att döda, då börjar man slåss med arga fotbollsupporters. Men alla vi andra otränade 40-åringar? Jag tror inte "vi börjar".

Sen kommer nästa snilleblixt från supportern: "Flygbolaget uppfattade situationen som mycket allvarlig. På Bromma flygplats väntade polisen. Sju av supportrarna delgavs misstanke om luftfartssabotage - ett brott som kan ge fängelse i max fyra år.- Vi hotade inte flygvärdinnorna. Vi frågade bara gång på gång: Vad fan slängde ni av våra kompisar för?"

Här har vi alltså ett antal irriterade fotbollssupporters som frågar "gång på gång: Vad fan slängde ni av våra kompisar för?". Ja det kan väl inte upplevas som hotande?

Kan ni se scenen framför er?

Argsupporter som högt, det kan man tro de var fler, frågar med ölstinn andedräkt och flygande saliv

-Vad fan slängde ni av våra kompisar för?

Nää.. varför skulle den ensamma flygvärdinnan uppfatta det som hotfullt? Eller det är välk klart att hon gjorde det!.

Jag tycker det verkar ganska uppenbart att personalen upplevde situationen som hotfull och det räcker för åtal. Enligt egen utsago har Joakim Wåhlström, 42 varit med om detta och skrämt upp sina medmäniskor varit hotfull mot personalen.

Att de som har gjort sig skyldiga till detta skulle i alla fall upp i tingsrätten är väl självklart? När skall vi sluta dalta med dessa personer som förstör inte bara fotbollen för normala människor utan nu även transportmedlen mellan 2 av Sveriges största städer?
Nu får det vara nog!

fredag 8 maj 2009

30 Kh över Skurubron



Jag förstår inte logiken...

Vägverket har bestämt sig för att genomföra, säkert välbehövliga, reparationer på Skurubron.

Vad jag förstår så måste det göras... men varför just nu? Varför under den perioden på året där flest människor reser över bron varje dag? Då väljer vägvärket att i sin offantliga vishet sänka hastigheten till 30Kh.

Varför kunde man inte göra detta för en månad sedan? Eller om en månad?

Varför kan man inte göra det under nattetid, det sker reparationer på nattetid?

Varför?

Kan det vara ett sätt för vägvärket att pressa "oss" till att gå med på deras förslag om en ny skurubro?

Nä... så kan dom väl inte fungera? eller?

Jag har själv suttit på dessa bussar och svurit.