Inlägg

Insyn med insyn.

Under en tid har kommunen använt sig av olika sätt att sända material till sina politiker i för möten av typen kommunfullmäktige, nämnder och styrelser. Svårt för medborgare att få insyn i detta. Äntligen har kommunen börjat använda ett system som heter "insyn" och det ger just det,  insyn. På www.insynsverige.se kan man skapa ett konto, välja kommun och antingen hårdgranskning en nämnd eller prenumerera på utskick. Det ökar möjligheter för alla att faktiskt kolla vad som händer i olika hjärtefrågor. Bra och äntligen.

Öppna nomineringar

Bild
På vårt årsmöte den 12 februari beslutade vi att Folkpartiet i Värmdö skall ha öppna nomineringar inför valet 2014. Vi följer flera andra lokalföreningar i spåren och ökar på inflytandet. Det innebär kort och gott att om du vet en person som skulle passa som politiker så föreslår du den personen till oss. Allt för att du skall kunna påverka vem eller vilka som skall väljas in på ett mer direkt sätt.

Ungdomar blir tagna på allvar

Bild
Ibland så kan man undra om man är på rätt väg. Vi politiker har mål och sätter mål, vi mäter på längden och tvären och vi försöker se hur det går.

Fel och misstag

När jag har fel eller när jag har skrivit fel så vill jag gärna rätta till det. Det har skett för och det kommer nog att ske igen, ingen är felfri. Till den politiker som lågsömnlös över "bara en utredning" som det var i skrivandet stund ber jag om ursäkt. Oförblommerat och på det sätt jag lovade. Förlåt. Jag har fått förklarat omständigheterna runt sömnlösheten.

Ridåer eller bara ridå?

Idag har kommunens egen grävande bloggare, Stefan Mårtensson , postat en blogg om hoten och mordhoten av politiker i kommunen. Stefan menar att jag sätter Hans Jangeby i skamvrån. Om så vore fallet är jag inte ensam om detta utan minst två till,  som förutom jag, menar att Hans kommentar på NVP är märklig.

Hans hot eller inte hans hot.

I  NVP  uppmärksammas de hot som har varit mot politiker. Självklart tar alla avstånd från dem, NVP på ledaren gör en klädsam halv pudel och erkänner att dom kan ha eldat på. Jag personligen tycker att NVP's rapportering har i all väsentlighet varit god och korrekt, kanske ibland inte total. Det är kommentarerna till artiklarna som ibland har varit indirekta hot, även där. NVP har varit snabba och tagit bort de mest stötande kommentarerna. I samma artikel nästan, men bara nästan, försvarar Hans Jangeby från Föreningen För Direkt Demokrat i de hoten, det är väldigt  uppseendeväckande  och oroande. Han säger "under inga omständigheter ok att hota" och "mordhot är det sämsta man kan göra". Fast han säger också att "å andra sidan ett  uttryck  för hur politiker har hanterat frågan" och "hoten är toppen och resultatet av politikernas väljarförakt". Så det är politikernas eget fel? Om vi politiker böjer oss för pöbeln så slutar hoten? Jag kan in...

Skolpolitik - Demokratihot

Nyligen har ett beslut fattats som inte gillades av några i kommunen. Om man inte gillar det beslut eller för den delen förslag till beslut som finns så kan man göra flera olika saker.  Man kan göra sin röst hör, insändare eller protestlistor.  Man kan stå utanför lokaler och protestera mot ett beslut. Man kan ta kontakt med en eller flera politiker. Man kan gå med i ett politiskt part, det rekommenderar jag personligen. Det finns säkert flera sätt som man kan påverka politiska beslut som jag inte har räknat upp. MEN  man KAN INTE hota politiker. Under diskussionerna om förändringen i skolan i Värmdö var det olika grupper som agerade på olika sätt, flera av dom som jag nämnde ovan. När det visade sig att förslaget skulle bli ett som gick emot en grupp så rann det över flera av dessa föräldrar.  Det har varit spottloskor, det har varit förtal i kommentarer till artiklar i NVP, det har varit...