Runda huset i Gustavsberg

Det är med glädje jag läser den debatt artikel som Ina Ununger och Mica Nordström från Centerpartiet skriver i veckans NVP.
Först trodde jag att det var fel artikel, att den var flera år gammal innan jag insåg att den var helt ny. Gurraberg har nämligen varit igång i flera år.



I mars 2011 invigde kommunen ungdomens hus i centrala Gustavsberg, ungdomar döpte den till Gurraberg och den drivs idag med flera olika inriktningar. Gurraberg är ett stort hus fullt av möjligheter. Danslokal, black box (teater sal), dj-rum, replokal, bio, scen, inspelningsstudio kök och konstateljè med drejskiva och keramikugn.
När Kulturhuset/kulturfabriken blir färdig är en tanke att Gurraberg skall flytta dit. Även biblioteket, som idag finns i Runda huset, kommer att flytta dit. Faktum är att biblioteket troligen är en av de första verksamheterna som flyttar dit. Detta på grund av den omfattande ombyggnationen och renovering som krävs av Runda huset. Idag är inte det fullt tillgängligt överallt, ventilationen är inte bra och, i alla fall enligt mig, måste fönstren bytas tillbaka till originalfönstren.
Detta kommer säkert att ta både ett och två år kan jag tänka mig.
Men allt i Värmdö centerns debattartikel är inte redan gjort.
Värmdöcentern har, enligt artikeln, föreslagit i en motion att man skall tillsätta en "beredskapsgrupp" för att få fram en handlingsplan för Runda huset och dess framtid. Det är en bra ide. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Igår var det fin fint, idag är det blää

Skyddsrum

Balanskonstnär