"En liten sak"

Jag var osäker på om jag verkligen hörde rätt.
Lars Bryntesson stod faktiskt i talarstolen och kallade mitt inlägg i debatten för "en liten grej", obetydlig, inte värt att lägga notis till.
Bakgrunden är denna:
(S) sidan ställde en interpellation om åsiktsregistrering som dom anser pågår inom kommunen.
I denna interpellation använder dom uttrycket "Värmdömodellen" och laddar det negativt. Jag beklagar detta då och gör det nu. Efter den interpellationen kom det ytterligare en, om framtiden för Centrum för Arbete och Studier (CAS), där dom också använder uttrycket i en negativ betydelse. Gemensamt för båda dessa interpellationer är att Lars Bryntesson har skrivit under dom. Vad är det för poäng (S) sidan vill plocka genom att ladda uttrycket negativt? Värmdömodellen har skapat bland annat Värmdöpolarna och 48:an. 2 utmärkta förebyggande verksamheter som har fått uppmärksamhet långt utanför Lars Bryntessons kontroll. Även vårt "Hamnen" ingår i det som kallas "Värmdömodellen", "hamnen" som jag personligen har besökt som privatperson flera gången och som har hjälpt mig oerhört mycket.
Om man googlar ordet värmdömodellen  kan man se att ordet nämns i så vitt skilda delar av Sverige som Bromma, Umeå, Botkyrka, Hofors och Nacka. Nacka, som förövrigt, har infört en egen variant av Värmdöpolarna.

En otroligt bra varumärkesbärare som Lars Bryntesson och (S) vill ladda negativt.

Allt det förebyggande arbete som (S) själva till en del har startat börjar nu (S) och Lars Bryntesson att ladda negativt. Man kan inte annat än att undra varför dom gör det? Är det en del av deras nya media strategi?

Att (S)´s starke man går upp i talarstolen och viftar bort mitt inlägg i debatten får väl snarast tillskrivas det nya sätt som (S) vill debattera, informera och desinformera.

I mitt inlägg i debatten önskade jag att (S) tog tillbaka användandet av uttrycket "Värmdömodellen" och det skulle jag fortfarande vilja.
Lars Bryntesson från (S) gick då upp i talarstolen och menade att det inte var viktigt det jag sa, underförstått så är det inte viktigt att man laddar ett positivt ord med negativ klang.

Det skulle hedra Lars Bryntesson om han faktiskt gick upp på nästa kommunfullmäktige och tog tillbaka den delen av sina interpellationer och bad våra medarbetare om ursäkt för ett hastigt och ogenomtänkt användande av uttrycket "Värmdömodellen".
Men med tanke på hur (S) väljer att lägga nivån i debatterna så kommer det säkert inte att ske utan jag kommer att få ett antal bandhundar som skäller om att "-det var minsann vi som......" eller "-det var faktiskt vi som först ...."
Endast framtiden kan säga....

Kommentarer

Kenneth sa…
Utan att ha läst interpellationer eller hört debatter kan jag ändå konstatera att om du menar allvar med meningen "Att (S)´s starke man går upp i talarstolen och viftar bort mitt inlägg i debatten får väl snarast tillskrivas det nya sätt som (S) vill debattera, informera och desinformera." så måste du ha sovit i 5 år.

Det enda Alversjö och din kompis Bergman gör är ju att undvika att svara, försöka blanda bort korten eller helt enkelt chansa med en halvsanning.
Fredrik sa…
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Fredrik sa…
Lars Bryntesson undvek inte att svara, han försökte inte blanda bort korten eller chansade med en halvsanning.
Hans nonchalanta svar när han svärtar ner "värmdömodellen" var värre än så.
Så vad sa han? Man blir ju nyfiken då du i ditt svar klart antyder att det var värre än manipulation och lögn.
Fredrik sa…
Han viftade bort frågan att (S) negativiserade ett väldigt positivt uttryck. Jag utryckte mig lite i affekt på ditt svar, det var ingen lögn men väl blir det manipulation om man på det sättet förminskar betydelsen av "värmdömodellen"
Osett kan jag tycka att du har rätt, Värmdömodellen har ett värde, det han åsyftar borde rätteligen gå under namnet alliansmodellen eller koalitionsmodellen.
Fredrik sa…
Jag kan faktiskt hålla med i det, fast med omtanke om MP får det bli koalitions modellen. :)
Max sa…
Alliansmodellen måste vara det bästs uttrycket ,9
Fredrik sa…
Och Max har så klart rätt. Alliansen kan ta åt sig äran av det helt ensamma :)
Ja, Värmdömodellen är sånt som funkar och Allians- eller koalitionsmodellen sånt som inte funkar. DÅ får man nog med både Lars intention och en korrekt verklighetsbeskrivning.

Populära inlägg i den här bloggen

Igår var det fin fint, idag är det blää

Skyddsrum

Balanskonstnär