Ishallar x3 eller vad?

 

Tankar i grå dassigt väder.

Jag noterar att socialdemokraterna i kommunen har spenderar brallorna på sig?
Eller är det för det är val?
Socialdemokraterna vill satsa på 2 is hallar och 1 bandyhall.
Om någon undrar hur det kommer att se ut rent visuellt.
Länk finns nedan.
Där kan man se vilka stora och skrymande legoklossart de förväntas bli. S i värmdö vill alltså, enligt deras egen film, att centrum blir en ”folkhälsostad”. Lite oklart hur det skulle bli med denna miljardsatsning?

Särskilt som man med de tre hallarna tar bort gymnastikhallen som idag kvarnbergsskolan har som gymnastikhall och flera andra idrotter som de inte nämner.

Hur tänker S där?
Skall skolungdomarna från Kvarnberget ha utegympa året runt? Judon träna på is och bågskytte försöka träffa rörliga mål? Det vore trevligt att veta hur de tänkte?

 S tvivlar dessutom på om kostnaden för deras spektakulära satsning blir
1 000 000 000 kronor eller endast 700 000 000 kronor.
Jag kan väl säga att det är väl bättre att tro på uträkningarna från kommunen och kanske till och med tro att de kan bli högra? 

För egen del anser jag att 2 is hallar och en bandyplan är bra. Gymnastiksalen måste ingå i förslaget för att helhets kostnaden för området skall framgå. Om den skall rivas och byggas ny, totalrenoveras eller vad måste en förstudie komma fram till.

Jag har hör resonemang om att dessa hallar skall vara i centrum för dit går bussar så det underlättar för de unga att ta sig till och från träningen.
Nja, jag kan inte påminna mig att ha sett en enda hockeytrunk eller bandyklubba på bussen eller gående från busshållplatserna till isen, däremot har jag sett massor av bilar släppa av sagda trunkar och klubbor.
Kan man förlägga en Bandyhall på annan plats i kommunen?
Kan man göra bra spontanidrottsplatser och gröna ytor på nuvarande bandyplan?
Jag, personligen, saknar lite ”tänka-utanför-boxen”

Förstudie:
https://opengov.360online.com/Meetings/varmdo/File/Details/737434.PDF?fileName=F%C3%B6rstudie%20Byggnation%20is-idrotterna%20p%C3%A5%20Ekvallen&fileSize=219920

 

Volym studie.
Sida 4 och kan man se hur S förslag kommer att dominera den delen av centrum och idrottshallen är borta.
https://opengov.360online.com/Meetings/varmdo/File/Details/737435.PDF?fileName=Bilaga%201%20-%20Volymstudie&fileSize=41895482

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Igår var det fin fint, idag är det blää

Skyddsrum

Balanskonstnär