Komunstyrelsen följd av Kommunfulmäktige.



Igår hade vi ett extra insatt kommunstyrelse följt av ett ordinarie kommunfullmäktige.
Allt på grund av EKO backen som jag har skrivit om tidigare här och andra har också gjort det här och här.
Yvonne Blomkvist från MP gjorde ett utmärkt medborgarinitiativ och tog kontakt med JM och löste detta som från början utmålades till en omöjlighet likt den gordiska knuten.
All heder åt Yvonne.

Det kommer, hoppas jag, att tillsättas en grupp som skall utreda vilka typer av företag och/eller vilka kriterier som skall gälla för att få lov att kalla sig EKO och flytta hit ut.
Om delar av mina kompisar på kanten inte tycker det så är det trist men jag står fast vi den ståndpunkten som verkar delas av Lars Bryntesson.
Jag har blivit kallad ”kvasiintelligent” för att jag tycker att detta är viktigt, att man måste veta vad EKO är. Jag tycker det inte är kvasiintelligent att vilja definiera en så viktig betydelse, det är snarare idioti att inte göra det.
Om vi skall ha ett nationellt center för forskning och företagande, med ekologisk profil, måste vi också kunna definiera vilka företag som omfattas av detta, annars riskerar det att bli "kvasi" eller "pseudo" av detta center.
Sen är det väl ganska klart att namnet måste bytas?? Amerikaner är snabba med att stämma folk på pengar.

På en annan not blir det lite lustigt eller patetiskt när en medlem i KF på sitt vanliga raljerande vis ställer sig i talarstolen, drar upp ärmarna och påstår att hade ”KS varit på en hockeyrink så hade det varit fullt slagsmål.” jag vet inte vad Svenska Ishockey Förbundet tycker att han tycker, att man slåss mycket i en hockey rink? Men det är säkert hans sätt att utrycka sig och det skall han få göra. Men det var bra märkligt. Särskilt eftersom jag inte tyckte att ”det var nära till att man tog till nävarna” på det mötet han syftade på. Jag var där och men jag undrar om han var där?

Kommentarer

Anonym sa…
Det är naturligtvis bra att du berömmer Yvonne Blombäck för att hon gör det som den moderate ordföranden har betalt för att göra. Det märkliga är att du inte med en rad kommenterar den inkompetens som majoriteten visat i handläggnigen av detta ärende.
Fredrik sa…
Tack för kommentaren och jag antar att du också tycker att Yvonne gjorde en bra insats?
Det är klart att det som gjordes kunde ha gjorts bättre än vad det blev. Det viktiga, tror jag, är dock att vi ser att EKO backen (eller vad det kommer att heta) fortfarande lever och har möjligheter till att bli något stort igen.
Fulmäktige var ordet..! :-)

Vet du att med det svar som samhällstekniska nämndens ordförande skrev på interpellationen tycker jag de adresserade var hovsamma i sammanhanget. Det var faktiskt bland det mest oförskämda jag läst i slika sammanhang.

Genmälet från interpellanten uppfattade iaf jag som vänligt i sammanhanget..

När det gäller Ekobacken är det ju upp till bevis nu. Ni missade det första tåget, jag hoppas att ni hoppar upp på nästa och förädlar möjligheten!

Ses på onsdag!


Annika
Fredrik sa…
Ja, jag borde varit mer precis. Det som han skrev har jag inte sett eller hört så därför kan jag inte kommentera om det. Men visst, det var mindre än bra gjort och det skall bli intressant att se framåt hur vi kan utveckla detta område, eller "kluster".
Och kanske döpa om det också.

Populära inlägg i den här bloggen

Igår var det fin fint, idag är det blää

Skyddsrum

Balanskonstnär