Förbud mot burka i skolor.

Jag är liberal. Jag är för friheten att få välja. Jag tycker att detta är ett perfekt exempel på att individen skall få välja själv.
Vi som liberaler skall inte rota med förbud och pekpinnar i detta fallet.
I vårt land har vi en fri arbetsmarknad vilket innebär att arbetsgivare kan ta hand om det själva. Måste vi ha regler för det?
I vissa yrken är det farligt att ha skrymmande kläder men det är oavsett religion. Hur många personer i vårt land finns det som har heltäckande slöjor? Det kan inte vara ett stort problem.
Oavsett så måste politiken ha fler och viktigare frågor att ta ställning till.

Kommentarer

Hej Fredrik,
i stort sett håller jag med Dig, men Du förutsätter att vi i Sverige har en fri arbetsmarkanad. Det är inte helt sant. Arbetsmarknaden i Sverige omgärdas av strikta regler, däribland just detta om diskriminering. Så arbetsgivaren har i första hand att ta hänsyn till kompetens och inte om en människa har burka eller inte.
Sedan kan man ju alltid fråga hur stort problemet är? För den enskilde tror jag att det är stort. Det jag är orolig för att det kan komma att bli osunda protwstaktioner i frågan.
Ha det
Jan Dolk

Populära inlägg i den här bloggen

Igår var det fin fint, idag är det blää

Skyddsrum

Balanskonstnär