Budget 2022

 Idag är det budget fullmäktige i Värmdö.

Här är mitt öppningsanförande.

"

Ordförande.

Jag vill yrka bifall till Majoritet för Värmdös budget i sin helhet.
Helheten är större än summan av delarna och ingenting kan beskrivas enskilt utan kontext.
Som representant för liberalerna ser jag vikten av det jag just sa.
Ingenting kan beskrivas enskilt utan kontext.

Vi i majoritet för Värmdö vill göra en helhet och bygga en helhet och därför skall och måste vår budget ses som en helhet och inte ta loss delar och dissekera dessa.

Kontexten är kittet som håller samman denna budget till en av de mest kompletta under mina år inom politiken. Den kontext som jag ser är en kommun som är välmående. Ekonomin är bra, inflyttningen är bättre och resultaten är bra. Våra kärnverksamheter mår bra och går bra.

I vår budget så får i stort sett alla delar det som behövs och ibland lite till. Det är det som gör att helheten är större än de enskilda delarna.
Och ändå finns det pengar över. Vi har ett ansvar för medborgarnas pengar och då är det helt rätt att ge tillbaka till kommunens invånare i form av en skattesänkning.

Våra satsningar, inte bara inom skolan, är bra, sammanhållna och håller över tid.
Det vi i majoritet för Värmdö satsar på är långsiktiga och fungerar över åren framöver. Det är miljön, det är våra äldre och det är som sagt våra unga.

En enda sak vet jag om framtiden och det är att den är föränderlig, jag vet att saker förändras och att jag som politiker måste vara beredd på att förändras med den. Konstanten är förändring. Som det kända ordspråket säger. ”Gud ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden”

Tack för mig.
"

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Igår var det fin fint, idag är det blää

Skyddsrum

Balanskonstnär