Positionering


Nu börjar denna "ystra dans" när det gäller valet 2010.

På Värmdö är det igång, jag vet inte hur det är hemma hos er?

Men vi börjar från början.

Vad är positionering?
Ett snabbt litet sök på nätet (susning.nu)visar följande:
"Marknadsföring Positionering, marknadsföringsterm; den image eller profil man eftersträvar att bygga upp för ett företag eller dess produkter i förhållande till konkurrerande företag eller produkter. "
Så, det innebär att man vill visa sig från sin bästa sida och även vad som skiljer sig mot "de andra".

På Värmdö har en nyligen publicerad oppinionsundersökning stoppat en exta pinne i brasan på 2 partier och deras representanter. Tyvär har vår lokala tidning (NVP) i sin vishet valt att inte publicera denna undersökning på nätet. Det kan jag bara beklaga eftersom det hade varit både bra och lärorikt att kuna visa er dessa siffror.
Dessa undersökningar är ganska lustiga. I 3 år går dessa partier som i dvala men nu så eldas det i brasan.
Man säger att "-ah. den stämmer inte i alla fall.", "-Ja ja.. så låter det nu men vår kärntrupp kommer til valurnorna i alla fall." eller min favorit "-det var för få svaranade för att den skall vara gällande, det är bara en fingervisning". Då kan jag säga att det är inte en "finger" visning, det är en visning med en militärisk "hela handen gest". C och KD rasade utför med stora siffror.
Flera olika representanter för dessa 2 partier, Centern och Kristdemokraterna, har visat fram sina fötter. Det kommer det ena utspelet efter det andra vissa är bara konstiga andra är faktiskt riktigt vettiga. Det verkar som om elden under deras kollektiva rumpor har övergått från ett pyrande till en öppen låga.

Att dom använder olika toner, olika danssteg och till och med så förskräckligt som olika dansbanor skrämmer.

Jag anser att en allians/förening som denna i Värmdö är till vissa delar som att likna vid ett äktenskap, ibland är det lätt att "vara ihop" ibland är det svårt. Mest av allt anser jag att man skall hålla ut, i detta fallet tills tiden är ute. Vår allians i Värmdö gäller fram till valnatten 2010, sen är allt öppet igen.

Om några i denna alliansen väljer att hoppa, mer eller mindre öppet, i säng med andra partners under pågående "period" så visar det mer på deras moral än någon form av framsynthet. Det visar också hur mycket deras löften är värda.

Det finns representanter för Centern som på ett alldeles uppenbart sätt angriper Alliansen, och därmed sitt eget parti, ofta. Jag har alltid haft en undran varför inte dessa personer "angriper" oppositionen lika hårt som de angriper Alliansen? Jag har inte fått svar på denna frågan. Det kanske är så att "de andra" inte gör lika mycket fel, i deras ögon, som Alliansen gör? Det kan vara så, men är man då inte i fel parti? Borde man då inte vara hos "de andra"?

Min högst personliga åsikt ang allianser efter valet är att det får väljarna bestämma. Om jag går ut i valet och säger att jag vill ha en allians som ger mig största möjliga utväxling av rösterna för en liberal idé så är det det som jag SKALL ha. Jag vill inte sitta i en allians där man inte kan göra sin röst hörd i propotion till antalet röster, gärna fler.

Man kanske inte skall vara med i allians alls efter valet 2010?

PS. Bilden är från http://www.rorumssk.se/kulla.htm DS

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Igår var det fin fint, idag är det blää

Skyddsrum

Balanskonstnär