Tunisien 2010

I Torsdags (1/7) kom jag tillbaka till Sverige efter att med min familj ha laddat batterierna i Tunisien i en vecka. För er som undrar så har jag små men starka batterier.

Jag måste göra ett par reflektioner. Det går inte att undvika.

För det första skall jag erkänna att jag reste "all inklusive" för första gången i mitt liv och det var ungefär som jag trodde. Fast mina förutfattade menigar om att "man får inte äta lokalmat" kom på skam. Det var massvis med god nordafrikansk mat och en drös med frukter och annat som retade smaklökarna frukost, lunch och middag. Sedan fanns det snacks och annat som var mest pizza och liknande.

På hotellet fanns, förutom ett par restauranger och barer vid poolen och vid beachen, även underhållare. Dessa killar, och en tjej, gjorde sitt absoluta bästa. Ibland skrattade vi så vi grät och ibland satt vi bara där med munnen öppen i stum förundran.

Vi var förvånade utom all beskrivning en kväll när vi kom ner för att se på showen. Denna kvällen skulle det vara "Celtic evening". Det visade sig vara "Lord of the dance". Danstruppen, kärnan var 2 killar med en ledare och ibland inhoppare, var för aftonen 5 personer och de dansade irländsk folkdans inspirerad av Michael Flatley och "Lord of the dance". Jag och min sambo visste först inte om det var ett skämt eller inte. När vi kom på att det var på fullt allvar insåg man det roliga i att här satt vi i Tunisien, tittade på fem tunisiska dansare som dansade Irländs folkdans. Det omvända vore minst lika roligt, fem irländare som dansar typiska Tunisiska folkdanser.

Hotellet som sådant hade en, i mina ögon efter många år på hotel i olika befattningar, usel reception med personal som inte ens orkade försöka förstå engelska. Däremot var alla annan personal guld.

Jag kan verkligen rekomendera Hotel Nesrine i Hammamet som ett av de Hotel jag kan åka tillbaka till. Personalen var otroligt duktiga, köket serverade god och varierad mat. Att köket hade en egen kock för desserterna (Chef de Pâtisserie) gjorde inte saken sämre, det borgade för att både efterrätterna men även brödet til frukost höll hög kvalitet genomgående. Till lunch och middag serverades oftast 2 ibland 3 olika varma rätter med ett hög andel tillbehör. Till middagarna hade man 2 eller 3 olika grillar igång där man fick nygrillad mat, fisk eller kalkon oftast. Under hela veckan åt jag inte fläsk en enda gång men jag har fått ett otal med uppslag för hur man kan tillaga andra råvaror.

På min lista över böcker att köpa finns definitivt en bok över det nordafrikanska eller tunisiska köket.

Jag hoppas att er semester kommer att bli lika lyckad som min var.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Igår var det fin fint, idag är det blää

Skyddsrum

Balanskonstnär