Alkoholkonsumtionen

I dag presenterades Stockholmsenkäten i NVP.
Och det blev nedslående siffror som man kunde befara, +25% ökninga av alkoholkonsumtion för unga tjejjer på Värmdö. Unga tjejjer super mer hos oss än någon annan stans i länet!
Det är väldigt alvarligt.
Jag har tidigare sagt att vi måste ta krafttag mot detta och vi måste alla hjälpas åt.
Ett av mina krav för nästa mandatperiod är att vi inte skall få fler systembolag här på Värmdö. Vi kan inte låta projektet "Hamnen" läggas ner utan det måste permanentas.
Att Lisa Coudek vill använda sig av Örebromodellen är utmärkt. Det finns flera olika frivilligorganisationer som man kan ta hjälp av.
Våra unga, särskilt unga tjejjer i detta fallet, måste få veta att vi bryr oss om dom och att de blir sedda.

Kommentarer

Hej Fredrik,
jag är helt enig med Dig i Ditt tänk beträffande alkoholkonsumtionen och hur greppen skall tas mot en ökad konsumtion speciellt bland unga i vår kommun.
Jag måste därför ställa frågan: Hur kommer det sig då att både liberala och moderata krafter vill förenkla spritinköp för oss alla, speciellt för ungdommar, genom att sälja sprit över disk i våra livsmedelsaffärer.
Jag har heller inte glömt Pazzabussen på Möja som trots moderats iver att ge den sprittillstånd fick stänga. Ibland måste man välja Fredrik.
Jan Dolk
Fredrik sa…
Hej Janne.
Kul att du är liberal, det glädjer mig. Varför Moderater vill det ena eller det andra får du nog fråga dina polare om. Du har nog bättre kontakter där än vad jag har.
När det gäller hur jag vill ha det så är jag inte alls främmande för att vi kan köpa "dessa drycker" på livsmedelshandeln. Det jag vill är att kontrollen är bättre än idag. Att det skall vara "speciellt för ungdomar" får stå för dig. Jag vill behålla nuvarande åldersgräns. På samma sätt som det är ålagt kommunen att kontrollera annnan försäljning som tobak och medciner tror jag så kan kommunen även kontrollera alkohol försäljningen i butik. Självklart skall det tillföras medel så att det blir bättre än det är idag.
Jag vill at du skall välja men jag vill samtidigt att du skall följa lagen, ingen motsägelse där.

När kommer din exposé om ditt eget parti?

Populära inlägg i den här bloggen

Igår var det fin fint, idag är det blää

Skyddsrum

Balanskonstnär