En rolig historia i dessa dagar

En 8-årig pojke frågade sin pappa:
Vad är politik för något?

Pappan svarade:
Jo, det ska jag förklara för dig. Så här är det. När jag kommer hem med lönen, då är jag KAPITALISM. Mamma, som bestämmer här hemma är REGERINGEN. Farfar, som ser till att allt är på sin plats och ser till att allt fungerar är FACKFÖRENINGEN. Hembiträdet vi har är ARBETARKLASSEN. Och alla har vi samma mål, att du och din lillebror ska ha det bra, för du är FOLKET och din lillebror är FRAMTIDEN.

Förstår du vad jag menar?
Nej, inte riktigt, svarar pojken, men jag ska sova på saken.

På natten blir pojken väckt av sin skrikande lillebror som har bajsat på sig. Då går han till föräldrarnas sovrum för att väcka dem, men där finns bara mamman, och det går inte att väcka henne. Han går då till hembiträdets rum och där finns pappan som har sex med henne. Utanför fönstret står farfadern som intresserat tittar på. Alla är så upptagna av varandra att ingen märker pojkens närvaro, så han går tillbaka till sitt rum och somnar om.

På morgonen vid frukosten säger grabben:- Pappa, nu vet jag vad politik är för något.

Det är så här:KAPITALISMEN utnyttjar ARBETARKLASSEN, FACKFÖRENINGEN tittar på oberört, REGERINGEN föredrar att sova, FOLKET är totalt ignorerat, och FRAMTIDEN, ja, den ligger i skiten...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Igår var det fin fint, idag är det blää

Skyddsrum

Balanskonstnär