S:t Stefan har sett ljuset.

Häromdagen läste jag om S:t Stefan, helgonet ni vet.
Sankt Stefan var den förste kristne martyren och kallas därför Protomartyr. Sankt Stefan stenades till döds för att han sjöng Kristi lov. I alla fall om man får tro Wikipedia.

För ett tag sedan fick jag reda på att Stefan Mårtensson, mannen som jag döpte till "värmdös farligaste person", har blivit Moderat. Att Stefan skulle bekänna sig till den Moderata läran verkar för mig vara otroligt. Varför skulle han välja just den läran framför ex den socialdemokratiska? En av hans äldsta kamrater är högt uppsatt inom Socialdemokratin på Värmdö. Steget från C till M eller S verkar vara lika stor och märkliga oavsett vilken, i mina ögon i alla fall.

På Stefans egen blogg kan man inte, i alla fall gjorde inte jag det, hitta när han gick ur centern men från den 31/1 hade Stefan inga fler uppdrag utom ett. Men han skriver klart att han fortfarande är "grön Liberal". Det kanske går att kombinera en Moderat syn med utrycket "grön liberal" personligen tvivlar jag på det.

Stefan har tidigare propagerat för Bo Bladholm och sjungit hans lov. Bo Bladholm kan kallas mycket men inte "Grön Liberal". Vad jag förstår och har hört är han en "ärke moderat med mörkblå förtecken". Det skall bli roligt att se hur dessa två politiskt sett motpoler kan arbeta ihop.

Problemen för Stefan och Moderaterna är att Stefans frieri till M inte är lika hett besvarat, det kan man läsa om på hans blogg. Stefans medlemsskap i M annulerades, återinsattes men är inte bekräftat. Vidare kan man läsa att han "döm av min förvåning" ser att styrelsen för M´s årsmöte väljer att avslå Bo Bladholms motion om "man aktivt arbetar med att utveckla moderaterna till att bli det mest attraktiva borgerliga partiet på Värmdö". Som "grön Liberal" kan jag inte se att han kan gilla den formuleringen som han själv skriver. Det kan iofs vara ett stavfel här och för det ber jag om överseende med.

Min slutsats är att jag blir förundrar över att St: Stefan Mårtensson söker sig till Moderaterna.
Nåväl, Stefan Mårtensson är en otroligt intelligent person som är oerhört påläst på alla frågor. Jag har en hälsosam respekt för Stefan och hans kunskap.


Amie Kronblad skriver mer om detta på sin blogg.


Bilden nedan föreställer S:t Stefan, helgonet och inte Stefan Mårtensson.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Igår var det fin fint, idag är det blää

Skyddsrum

Balanskonstnär