Politiker på nätet.

Seved Monke har idag i Expressen en artikel om bloggare som fenomen och De liberala bloggarna kontra Netroots (sossarnas bloggare).
Han bloggpost är väl värd att läsa och fundera över.

Jag har bloggat sedan Aug 2008. Under denna tiden har jag utvecklats, hoppas jag, träffat FP bloggare och även andra bloggare.
Sedan i år har jag bloggat mer konstant och mer politiskt, även om mitt "civila" liv kommer in fortfarande.
Jag blev erbjuden av Seved att gå med i nätverket "Liberata Bloggare". Det fungerade precis som jag ville. Vi delar med oss till varandra om artiklar, aktuella frågor och andra nyheter med politiska förtecken. Inget tvång från partiet, inga regler och inga gullegossar, vad jag vet i alla fall. :) Väldigt liberalt.
När jag sedan får höra att S har ett liknande nätverk som inte alls, enligt vad jag förstår, fungerar som det borde göra. Ingen frivillighet, ingen spontanitet och men toppstyrt. Då blir jag lessen, för visst dödar man lite av yttrandefriheten då? Eller i alla fall tanken med yttrandefriheten.
Jag tror precis som Seved och andra att det är viktigt att väljarna kan få kontakt med oss politiker och även kunna ställa frågor. Vi fritidspolitiker är inte experter på alla frågor utan vi behöver få ta del av andras infallsvinklar. Då kan vi växa och bli starka, särskilt om vi vågar erkänna att vi har gjort fel.

Christer Sörliden skriver också om detta.
Per Altenberg ger sin syn på detta.
Rasmus Jonlund leverar ett och rappt inlägg i debatten.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Igår var det fin fint, idag är det blää

Skyddsrum

Balanskonstnär