Äntligen, Ohlyansens budget.

Äntligen kom den då.
Den som vi alla väntade på.
Den som dom har hänvisat till, den som skulle ge svar på alla frågor, som skulle visa var skåpet skulle stå och visa att de är ett gångbart alternativ till alliansen.
Men dom är inte det....
Tobaksskatten höjs för att de vill ha pengar och tänker på folks hälsa.
Alkoholskatten höjs för att de vill ha pengar och tänker på folks hälsa.
Bensinskatten höjs för att de vill ha pengar och de tänker på miljön.
Det kan jag smälta till en viss del...
Men att skatt på arbete höjs? Jag hoppas att det bara är för att de vill ha mer pengar och inte att de inte vill att vi skall arbeta? För det vill dom väl inte? Dom vill väl fortfarande ha folk i arbete?

Förmögenhetsskatten kommer igen och skatten på arbete höjs.
Är detta för att de inte vill att mitt barn skall utbilda sig och tjäna pengar? Ena dagen är det viktigt att skolan håller hög nivå. Detta för, tror jag i alla fall, att vi behöver läkare, ingenjörer och andra yrken som tar lång tid att utbilda sig till.
Men sedan, när man har utbildat sig i fler år så skall man inte få njuta av den frukten? Man skall inte få lov till att tjäna pengar för den studenttiden? Man skall inte kunna visa sig duktig? Utan man skall skattas till döds.
Förklara för mig hur jag skall kunna få min son att utbilda sig till ett högstatus yrke?

Ohlyansen tar bort RUT.
ROT får vara kvar, jag kan fortfarande få stöd för att montera ett fönster, av en man. Om Ohlyansen får makten i Sverige kommer RUT att försvinna. En städerska, oftast kvinna, får inte putsa det fönster som hennes man har installerat.

Dom vill spara på försvaret.
Alla länder har en armé, sin egen eller någon annans. Enligt budgeten kommer störst besparing att göras på förbandsverksamhet och beredskap. Anslagen till fredsfrämjande insatser minskas. Om jag tolkar SVDs analys rätt innebär det att inne i sverige skall vi minska försvaret (förbandsverksamhet och beredskap) men även i våra uppskatade fredsbevarande uppdrag skall minskas eller avslutas.
Jag tycker det är skrämmande och oroande att vi snart inte kan försvara oss ens mot argsinta fiskmåsar.

Tänk på att detta som ohlyansen vill göra är att se till att vi inte kan handla, inte åka bil och inte försvara oss. Och detta EFTER en av efterkrigstidens djupaste finanskriser? Inte UNDER....

Läs även Per Altenbergs kommentar om ekonomin och jobben.
Johan Ingerö har sagt sitt.
Peter Andersson köper budgeten rakt av, förstås :)
Stefan Mårtenssons sarkasm skär genom alla ideologier och träffar.


Media om detta: AB1, AB2, AB3, E24a, E24b, SVD

Kommentarer

Jag har inga problem med alkohol och tobaksskatt, kan gärna vara högre, de som vill ha skaffar ändå. Skulle dock önska att skatten gick direkt till att arbeta med följdverkningarna.

Skatten på bränsle är feltänkt i min värld, borde vara på fordonet.

RUT borde vara kvar, allt annat är dumt på kort sikt, på längre sikt måste förstås även den branschen klara sig på egna meriter.

Försvaret kan man tala länge om, förlegad tanke om du frågar mig, dessutom exempellöst ineffektivt.
Fredsbevarande? kanske, det beror på vad man menar, att åka till Afghanistan och "utbilda" verkar rätt konstigt, vi har inte krigat på 200 år, de har krigat de senaste 40 åtminstone, vad kan vi lära dom?

Too much left om du frågar mig när det gäller helheten.

Högstatusyrke, vad är det? Lär honom inte såna fånigheter, se till att han jobbar med något kul och viktigt, högstatus flagga är bara för wannabees.

Annars inte helt oenig med dig.
Fredrik sa…
Hej Kenneth
Vad det gäller försvaret skulle det vara roligt att prata om det med en som inte är lika "militärgrön" som jag är. När det gäller min son och hans yrkesval så är han 10 år och växlar mellan helikopterpilot, "snajper", brandman och .. nått annat... bara för skoj skull kan jag säga att han är inne i en kristen period efter att ha tagit sig igenom en buddistisk dito... Jag vill lova att han inte får särskilt hårda linjer hemifrån verken i religion eller yrke :)
För övrigt är det roligt att se att du "håller" med mig i denna frågan.
ok högstatus antydde mer altitud än något annat, det var bra.

Jag tillhör precis som du antar jag lumpen och repövnings generationen så det finns en del att säga gissar jag.

Bra förslag är bra och dåliga är dåliga oavsett vilket håll de kommer ifrån i min bok.

Populära inlägg i den här bloggen

Igår var det fin fint, idag är det blää

Skyddsrum

Balanskonstnär