Bokbål i Vetlanda


Onekligen förs tankarna till mörkare tider i Europa när andra fanatiker brände böcker som inte behagade dom. Jag trodde att vi hade kommit längre än det, men inte.

Predikanten Holger Nilsson uppmanar Vetlanda bor att bränna Jonas Gardells böcker, på bokbål då kan man tro. Bengt Isaksson, pastor för Metodistkyrkan i Vetlanda tycker att dom "säger emot" på detta sättet.

Att Holger och Bengt inte gillar Gardell och hans populärteoligi må så vara men kan man då inte mötas i en debatt i frågan? Måsta man ta till övertoner på detta vis? Detta är säkert en enskild handling av två gudsmän från bibelbältet och inte en allmän uppfattning.

Jag har inte läst Jonas Gardells böcker men ta mig fan om jag inte skall göra det nu. Om inte annat så bara för att visa dessa två intolleranta översittare att deras uppmaning får rakt motsatt effekt.

Jag önskar att alla mina läsare, ni är några i alla fall, läser Jonas böcker.


Per Altenberg, skriver bra i denna fråga.
Norpan Catrine Norrgård har också svarat på detta.
Odelberg, kommenterar från ett lite mer personligt perspektiv.

Kommentarer

Håller verkligen med bloggaren i hans åsikter. Har vi inte lärt oss?! Ibland undra jag om man inte skall tiga ihjäl eländet, men tusan det går ju inte.
Tystnaden kan vara demokratins största fiende.
Tack för Din uppfattning Fredrik.
Jan Dolk

Populära inlägg i den här bloggen

Igår var det fin fint, idag är det blää

Skyddsrum

Balanskonstnär