Lite humanism


På en annan blogg har, bland flera andra, jag fått en fråga som jag i alla fall tänker besvara.
Bakgrunden är att FP´s gruppledare Peter Bondesson talar en dialekt som av vissa kan anses som svår att förstå och att Peter ibland tenderar att tala tyst, dessa två faktorer tillsammans kan göra det svårt att höra/förstå vad han säger.

Som vanligt så använder sig Stefan Mårtensson av omskrivningar och eufemismer i sitt bloggande, man kan nästa säga att han har gjort det till en avart till tillfällen.

I detta fallet har han i sin blogg riktat frågan till mig, jag citerar;
Fredrik Sneibjerg är ordförande för folkpartiet.
Vad har han gjort för att tala allvar med sin partikollega? Är han feg eller lat. Som nattvandrare hoppas jag att han är vaken. På dagarna verkar han inte sätta de gränser som han gör på natten.
Det är dags att vara rak Fredrik.

Slut citat. Jag skall varar så rak jag kan vara.
1 - Som Stefan mycket väl vet, populist som han är, så kan jag inte berätta alla de gånger som jag och Peter har pratat om att han måste tala ur skägget. Men de är fler än en.
2 - Jag anser mig själv inte som feg men ibland kan jag vara lat.
3 - Ja, när jag nattvandrar är jag vaken. Det skulle liksom inte fungera att gå och sova.
4 - Jag är inte säker på vilken gräns det är Stefan vill att jag skall sätta?
Om det är en gräns att medborgare med talsvårigheter inte skall få tala offentligt så är det en gräns jag aldrig kommer att sätta, alla har lika rätt att tala.
Annars får jag be Stefan om ett klargörande på den punkten.

Det som Stefan belyser och som jag ser som allvarligare och väldigt upprörande är tjänstemännens brist på respekt för oss folkvalda.
Om det som Stefan säger är sant om Monika Fransson och Elisabeth Fredell (Jag uppfattar att det var dessa som Stefan syftar på) skulle jag vilja höra deras versioner av saken.

På ett annat ställe i sin blogg skriver Stefan:
Jag har förgäves sökt nå Stefan Dozzi, ordförande i socialnämnden i Värmdö kommun för att höra hans kommentar till Dramatens beslut. Han var den som på gårdagens kommunstyrelsemöte fick ta emot en utskällning av Monica Fransson. Dozzi vill ge kommunen möjlighet att delta i en konkurrensupphandling. Det vill uppenbarligen inte Fransson. Hon tyckte att han var en "idiot" som ville ändra principerna för upphandlingen av äldreboendet Ljung.

Det känns otroligt! Skulle Monika Fransson ha kallat Stefan Dozzi för en Idiot?
Det skulle jag vilja höra både Stefan Dozzi men även Monika Fransson om.

Till slut har jag två önskningar.
- En riktig vinter.
- Snabbt slut på lågkonjunkturen

Kommentarer

Anonym sa…
Jag har läst din och Mårtenssons kommentar och vill bara säga att med Bondesson som portalfigur håller fp på att begå politiskt harakiri. Och en sak till. Det oklart tänkta blir inte klarare av att man uttrycker det på skånska.
Anonym sa…
Hur kommer FP att hantera avknoppningen av äldreboendet Ljung?

Populära inlägg i den här bloggen

Igår var det fin fint, idag är det blää

Skyddsrum

Balanskonstnär