Väktare..

Jag har tidigare skrivit om vakter och tänker nu skriva om SL´s väktare.
Jag nattvandrade i Fredags med farsor och morsor på stan, det var stor "dance battle" inne på kulturhuset.
Detta slutade kl 01.00.
När vi kom in till T-Centralen mot plattan runt 01.15 - 01.30 så var det lite stökigt men inte kravaller precis.
Det var ett gäng tjejjer i "fjortis åldern" som stojjade och höll på.
Precis när vi ställde oss tillrätta så kom ett tiotal av SL´s väktare gående på bredfront mot dessa tjejjer och jagade ut dom ur lokalen. När de går förbi oss hör jag hur en av väktarna säger till en av hans kollegor "-TA IN HENNE" men inget händer. Jag uppfattar inte att tjejjen ifråga gör nått eller säger nått utom kanske att hon inte rörde sig snabbt nog ut ur lokalen för denne väktares smak.
Jag får då reda på att en tjej är omhändertagen med handfängsel och allt. En av "våra" Night Angels säger "-hur fan kan man vara 2 biffiga vakter med batonger på en fjortis? dom tog in henne"
Den incidenten ser jag inte.
En polis kommer fram till oss och pratar lite, han säger bland annat "-Det var väl inte det smartaste att göra en biljett kontroll just nu, lite provocerande kanske."
Det var det.

På morgonen ringer mammam till tjejjen som hade blivit omhändertagen och ville höra min sida av saken.
Jag berättade precis vad jag hade sett och hur jag hade reagerat. Mamman var upprörd eftersom hon uppfattade att hennes kompis, som hade blivit utsatt för en biljett kontroll, inte hade fått upp biljetten snabbt nog och därför blev avvisad.
Om man tar 10-15 tonårs tjejjer i en grupp lägger till en trevlig kväll med dans och annat roligt så får man osvikligen gott humör och också lika osvikligen en högre volym på samtalet.
Om väktare har problem med det, för jag utgår ifrån att det inte har med andra mörkare saker att göra, så borde de söka nytt jobb.
Mamman sa att hon skulle gå vidare i saken. Jag sa direkt att om hon känner det så skall hon självklart göra det, hon fick mitt privata mobilnummer och sa att jag ställer upp och berättar det jag såg.
Jag hoppas verkligen att hon följer upp detta och att hon "går vidare".
I mitt sinne så är kan det inte vara rätt att 10-talet vakter "föser" 15-talet fjortonåringar framför sig. Det hade 2 - 3 klarat lika bra.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Igår var det fin fint, idag är det blää

Skyddsrum

Balanskonstnär