Är Gud miljöpartist?

Min son pratade med mig på vägen hem häromdagen.
Vi pratade om Gud och jesus och allt mellan himmel och jord. Efter ett tag så säger han "-men pappa varför är gud inte förbannad på de som förstör hans Jord?"
Vad svarar man på det?
"-Ja, jo... Jag tror han är arg på de som gör det med flit, olja i havet och så... "
"-Men alla som klottrar då?"
"-mm joo de e klart de e dåligt de me"
Jag märkte ganska snart att det var svårt att lösa denna knuten, att jesus dog på korset för alla synder osv, så jag gick in och styrde det till att Gud nog är miljöpartist.
Där kunde min son hålla med och med det så gick vi ett par steg i tystnad.
Sen kom den avslutande, dräpande kommentaren.
"-Fast Gud borde ta hand om de som skitar ner hans planet"
"-Ja" svarade jag "det tycker jag med"

Det är offantligt roligt att prata religion med min son. En dag frågade han om Jesus var full på korset eftersom han drack vin till nattvarden.
Vi pratade lite om det och jag förklarade att vinet inte var så starkt på den tiden och att jag inte trodde han var full. Då säger han "-men det kanske hade varit bra om han var full, det gjorde nog ont att hänga där"

Jag älskar min son.

Kommentarer

Ja, visst kan barn vara härliga!
Det är väl för deras skull vi strävar på för att skapa ett mänskligare samhälle.
Fredrik sa…
Alldeles sant. Barnen är drivkraften och måste nog så vara också
:D

Populära inlägg i den här bloggen

Igår var det fin fint, idag är det blää

Skyddsrum

Balanskonstnär