Religiösa friskolor


Seved Monke skriver intressant om religiösa friskolor.


Skall man verkligen ha friskolor som förkastar hela eller stora delar av det som vi idag håller för sanning?
Barn måste få lov till att fatta beslut om sin religiösa åsikt när de själva kan eller vill det. Om du lever i ett fromt religiöst hem och sedan går rakt in i en religiös skola får du inte samma förutsättningar som ett barn som fått lära sig att tänka kritiskt.
Seved skriver
"Religion tillhör den privata sfären. Hur föräldrar uppfostrar sina barn är deras ensak. Men skolan ska inte fungera som en religions förlängda arm, religionen ska inte vara del av det offentliga rummet. Sverige är ett av världens mest sekulära länder och detta är något positivt. På grund av detta är vi är toleranta och accepterar människor som inte lever i normen. "
Jag tycker iofs at religion på ett eller annat sätt nästan hör hemma i det offentliga rummet, minareter, spiror eller andra religiösa byggnader pryder stadsbilden. Kryddar man tunnelbanan med ett par munkar, nunnor, rabbier eller immamer så är det inte fel det heller.
Frågan är hur jag vill ha det.
Jag vill fortsätta som jag har det idag.
Jag vill själv ge min son en uppfostran i en liberal anda när det gäller religion, han har varit kristen och är numer kristen budihst. Det är ok. Det är nämligen hans val och jag stöttar honom i det.
Men vill jag då han friskolor som är konfessionella ? Nej det vill jag inte.
Skärp lagen.
Läs mer här

Kommentarer

Jag vet inte om jag håller med om att vår sekularitet lett till så mycket acceptans och tolerans direkt. Det går inte en dag utan att man ser, läser eller upplever dålig acceptans eller tolerans mot någon eller något som sticker ut eller skiljer sig från mängden.
Så Seved önsketänker enligt min uppfattning.

Religion inte bara nästan hör hemma i det offentliga rummet, det är där hela tiden. Det finns knappt en byggnad i Stockholms innerstad som inte bär något emblem eller någon symbol som har religiös bakgrund, vi har det vare sig vi vill eller inte.

Ska friskolor få ha någon inriktning alls annat än pedagogisk? Jag är tveksam.
Fredrik sa…
Herregud... :)
Vi är igen nästan överens :)
Att ha en pedagogisk inriktning och ingen annan? Jag vet inte det, kan man ha en inriktning som är idrott, politiker eller? Olika pedagogiska inriktningar är bra men kan de inte kompletteras med andra typ idrott , konst musik och annat?
Självklart kan man det, när tangerar man livsåskådning och därmed religion?

Populära inlägg i den här bloggen

Igår var det fin fint, idag är det blää

Skyddsrum

Balanskonstnär