Fejkbloggare

Häromdagen hade aftonbladet en artikel om vad dom kallar fejkbloggare. Jag har tidigare skrivit om hemliga bloggar och dess problem. Fler än jag orkar länka till.
Nu visar det sig att jag inte är ensam om att oroa mig utan även Johan Hedberg på Springtime kommunikationsbyrå har uppmärksammat problemet men menar att vi får leva med det.
Jag håller tyvärr med om det. Vi kommer att vara tvugna att vara mer kritiska till det vi läser och även granska källor. Om det saknas en tydlig avsändare så minskar trovärdigheten avsevärt på texten eller för den delen åsikten.
Det är fortfarande så att eftersom man kan registrera en blogg utan att vara "ägare" av namnet så kommer man att kunna "sno" namn och också göra en hemlig eller för den delen förfalskad blogg.
Finns det en lösning?
Säkert, men ingen som jag tycker verkar tilltalande. Massa lagar och förbud, det gillar jag inte.
Det enda, tror jag nu i alla fall, är att folk är uppmärksamma på vad man läser och är kritisk till det man läser.
Om nått verkar inte stämma så är det troligt så att det inte stämmer, surfa vidare.
Om någon snackar skit, surfa vidare.

Kommentarer

Så i konsekvensens namn ogillar du Wikipedia och använder inte Wikipedia för information?
Fredrik sa…
Ja faktiskt så ogillar jag wikipedia och är osäker på dess information och källor. Men inte desto mindre så kan jag från tid till allan utnyttja WIKIPEDIA för att söka vidare.
Litar du på Wikipedia eller på information som du får från anonyma källor?

Populära inlägg i den här bloggen

Igår var det fin fint, idag är det blää

Skyddsrum

Balanskonstnär